14 Nisan 2019

LOUVRE MÜZESİ

DÜNYANIN EN BÜYÜK SANAT MÜZESİ

FÜTÜRİSTİK PİRAMİDİYLE LOUVRE MÜZESİ

Fransa, sanatın ve sanatçıların şehri Paris’te olan Louvre Müzesi, 12.yüzyılda kale olarak yaptırılmış ve daha sonra ihtiyacı karşılamadığı için kraliyetin resmi konutu olarak saray haline getirilmiş. Versay Sarayı’nı yaptıran 14.Louis’nin sarayı Versailles’a taşımasıyla burası kraliyet koleksiyonu için kullanılmış ve daha sonra da müzeye dönüştürülmüş. Sen Nehri kıyısında bulunan müze yaklaşık 35 bin sanat eserini sergilemekte.

Müze devasa büyüklükte, hakkıyla gezmek için bence en az bir hafta gerekir. Bizim böyle bir süremiz olmadığı için, ilgimizi çeken bölümlerine yoğunlaştık. Müze sekiz bölümden oluşuyor; Mısır, Yakın Doğu, Yunan ve Roma, heykeller, tablolar, baskı ve çizimler ve dekoratif sanatlar bölümü. -2, -1, 0, 1 ve 2. katların olduğu müzeye klasik yapının ortasında duran modern, fütüristik büyük camlı piramidinden girdik.

Merdivenlerle aşağıya bilet bölümüne geçtik ikimiz için 30Euro’ya bilet aldık. Biletlerini sevdim, üzerlerinde müzedeki eserler yer alıyordu, bazı müze biletleri boş bir kâğıt ya da otobüs kartı gibi sıradan görsellerden oluşuyor, biz müze biletlerinden bir tablo yapıyoruz, bundan ötürü müze biletlerinin görseli önemli bizim için. (Müze Biletlerinden Tablo). Bu arada her ayın ilk cumartesi günü 18:00-21:45 saatleri arasında müze ücretsiz gezilebiliyor.

Yavuz Alim hemen müze haritasını aldı eline ve bir gezi planı oluşturduk, hangi kısımları gezeceğimize ve hangi eserleri göreceğimize karar verdik. Benim içim kıpır kıpır sanat tarihi dersinde gördüğüm Louvre’dayım, piramitten geçtim az önce ve şimdi sanat tarihinde bir yolculuğa çıkacağız.

Bilet aldığımız kısım yani giriş -2den merdivenlerden yukarı çıkarak -1e geçtik. Burada bizi merdivenlerin sonunda duran Kanatlı Zafer Heykeli karşıladı. M.Ö. 220’lere dayanan heykel Louvre’un simgelerinden biri. Bu katta Avrupa Heykelleri, İslam Sanatı eserleri, Yakın Doğu ve Mısır Sanatı binanın diğer kanadında ise Fransız heykelleri, Antik Yunan eserleri yer alıyor.

Benim Mısır eserlerine ve mitolojisine ilgim olduğundan en çok bu bölümü severek gezdik. Avrupa heykelleri kısmında da Donatello, Michelangelo ve Canova’nın heykelleri yer alıyor. İslam sanatlarında minyatür, seramik, ahşap paneller, portreler ve halılar yer alıyor.

Antik Mısır dönemi, Sfenks Altılısı

Bir üst kat 0’da ise Avrupa Heykellerinin bir kısmı devam ediyor, Antik Yunan ve Roman eserleri, Afrika, Asya, Okyanusya ve Amerikan eserlerinden masklar, totemler, heykeller yer alıyor. Aynı zamanda Antik Orta Doğu ve Antik Mısır Medeniyetlerine ait eserlerde yine bu katta.

Antik Mısır dönemi, Mumya

Müzenin en çok ilgi gören kısmı 1.kata geçtik bizde, burada İngiliz, Amerikan, İspanyol, İtalyan ve Fransız ressamlarından resimler bulunuyor. Antik Yunan ve Roman eserleri yine bu katta da devam ediyor, aynı zamanda Avrupa dekoratif sanatları kısmında obje, porselen, silah ve mobilyalar yer alıyor.

İtalyan ressam Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503

Mona Lisa’da bu katta, önünde resmen izdiham yaşanıyordu. Biraz bekledik belki azalır diye ama kalabalığın içindeki insanlar değişiyor, kalabalık değişmiyordu. Zaten resimle aramızda üç metre olduğundan, ahşap bir panelin önünden bakılıyor resme, elimdeki opera dürbünüyle inceledim biraz ite kaka oda. Laf aramızda zaten sahte diyorlar.

İtalyan ressam Giuseppe Arcimboldo, Dört Mevsim, 1563- 1573, sebze ve meyvelerden portreler

Fransız ressam Delacroix, Mezarlıktaki Yetim Kız, 1823

İtalyan ressamlardan Leonardo da Vinci dışında, Fra Angelico, Botticelli, Raphael, Titian ve Barok’un taçsız kralı Caravaggio’da vardı. Ama onlar Mona Lisa kadar ilgi görmüyorlar, daha rahat gezdik bu eserleri.

Fransız Ressam, Gericault, Epsom Derbisi ,1821

Fransa’dan Rokoko döneminden şirin sevimli biraz hınzır resimleri ile Watteau ve Fragonard, kuzeyden Jan Van Eyk, canım köylülerin ressamı Brueghel, resimdekilerin popoları büyükse Rubens’tir diye adı çıkan ressamımız, ışığın ressamı olarak tanınan Rembrandt ve Scarlett Johansson’ın oynadığı filmle ünlenen İnci Küpeli Kız tablosuyla bilinen Vermeer’de yer alıyordu.

Hollandalı Ressam Vermeer, Dantel Ören Kız, 1670

İspanyollardan El Greco, benim aklıma hep yaptığı çocuk resimleriyle çocukların ressamı olarak gelen Murillo ve saray ressamı da olan Goya vardı, İngilizlerden Gainsborough, manzara resimleriyle Turner ve Constable. Bu katı da gezince biz biraz yorulmuş ve acıkmış halde müzenin kafesine uğradık. 2Euro’ya kruvasan alıp atıştırdık, biraz dinlendik. Normalde çantamıza alırdık bir şeyler ama müzeye yiyecek sokulmuyor.

İspanyol ressam Murillo, Küçük Dilenci, 1645

İtalyan Ressam Pannini, Antik Roma, 1757

Yavuz Alim’in evet sanat eseri, bu da sanat eseri, bu da çok önemli bir sanat eseri evet bu da diyerek gezmeye devam ettik, hakkı var müze çok büyük ve gerçekten hepsi benim için önemli.

Müzenin koridorlarında birkaç tane oturma yerleri var aralarda oturarak gezmeye devam ettik. Son kat olan ikinci katta da Kuzey Avrupa ve Fransız ressamlarına ait resimler var. Ingres’nin resimleri de bu katta idi.

Fransız ressam Ingres, Büyük Odalık, 1814

Fransız ressam Louis David, Horas Kardeşlerin Yemini, 1784

Burayı da bitirince -2 ye geri döndük ve tabi ki müze mağazasına baktık. Kutular, kalemler, kitaplar, kitap ayraçları ve şallar daha neler neler. Kendimi kaybettim yine, küçükken hacıdan gelen akrabalarımızın getirdiği içerisinde fotoğrafların olduğu minik bir kutu vardı. Küçük delikten bakınca Kâbe’yi görürdük, resimleri kenarındaki koldan değiştirerek bakardık. İşte bu fotoğraf kutusunun müze versiyonunu görünce kalbimden vuruldum, Louvre’daki resimler akıyor içinden ve birde firavun şeklinde kutu aldık. (Sanatsal Hediyeler)

Fransız ressam Louis David, Napolyon’un Taç Giyme Töreni, 1805

Fransız ressam Ingres, Türk Hamamı, 1863

Yüzümde gülümseme, gözlerimde bir parıltı ve de bacaklarımızda bir ağrı ile hoşça kal Louvre umarım bir daha gelirim.

Fransız ressam Delacroix, Halka Yol Gösteren Özgürlük, 1830

Ulaşım planları için; Louvre Müzesi Ulaşım ve Maliyet yazımıza tıklayabilirsiniz.

Yazan: Aylin K.I.

•  1083
  • 15 Temmuz 2022

0 Yorum Atıldı

Bu yazı için henüz yorum girilmemiştir