KORKU FİLMİ TADINDA PARİS YERALTI MEZARLIKLARI
PARİS CATACOMBS
Paris'teki Catacombs'un tarihi on sekizinci yüzyıla uzanıyor. On sekizinci yüzyılın sonlarında, şehirdeki salgın hastalıkların sebebinin mezarlıklar olduğu düşünülmüş bu yüzden mezarları bir yeraltı alanına aktarmışlar. Mezarlardaki kemiklerin aktarılacağı yer olarak terkedilmiş Tombe-Issoire taş ocaklarını seçmişler.
İlk tahliye Saints-Innocents mezarlığından 1785-1787 arasında yapılmış. Paris halkı ve kiliseden gelen düşmanca tepkilerden kaçınmak için mezarlar geceleri boşaltılmış.
Paris'in merkezinde, Saint-Eustache, Saint-Nicolas-des-Champs ve Bernardins Manastırı gibi mezarlıkların boşaltılmasıyla 1814'e kadar ve Fransız Devrimi'nden sonra transferler devam etmiş. Catacomb’un adı Roma katakomplarından geliyor. Catacomb yeraltı mezarlığı demek. Kiev’de de bir tane gezmiştik, yatay şekilde duvarlarda mezarlar vardı.
Catacomb 1809'da halka açılmış. Eski ziyaretçileri arasında Artois'in Kontu, Avusturya imparatoru Francis I, Napolyon III ve oğlu da bulunuyormuş. Aşağıdaki haritada girdiğimiz yer ve yerin altından gittiğimiz güzergahı ve çıkış noktasını gösterdik. Paris’i yerin altından bir nebze gezmiş olduk.
Girişte aldığımız gezi haritasındaki, derinliği ve konumumuzu gösteren resim
Girişi öyle alelade bir yer değil arayıp bulduk, aldık biletlerimizi 12 euro. Yerin 20 metre altında 1,5 km, yaklaşık 45 dakika süren bu yeraltı mezarı serüvenimize başladık. Oluşumu 45 milyon yıl öncesine uzanan kayalıkların arasından indik. Eskiden taş ocağı olan alan jeolojik olarak da önemli bir yere sahipmiş. Jeolojik araştırmalar da yapılmış zamanında. Bizde içeride sergilenen Campanile giganteum deniz canlısı kabuğu görme fırsatımız olmuştu.
Source: catacombesparisfr
İndikçe ortamdaki kasvet biraz buhrana sürüklemedi değil bizi. Zemine ulaştığımızda hafif serin nemli çürük kokusunu andıran bir koku işledi içimize. Tünel güzergahı boyunca üzerimize düşmesinler diye çekildiğimiz su damlacıklarıyla korku tünelini andıran bu tünel kısa sürede kara mizaha dönüştü.
İlerledikçe taş üzerine oyma işaretlerle karşılaştık zaman zaman. Taş ocağı muayene departmanının mimarları ve mühendisleri yeraltı inşaat çalışmalarını belirlemek için; Şantiye sayısı, baş harfleri ve yılı taşa kazımışlar. Örneğin, “65 G. 1781” yazısı, bunun Charles-Axel Guillaumot tarafından 1781 yılında yapılan 65. müdahale olduğunu gösteriyor.
Kafatasları ve insan kemikleri dekoratif bir şekilde yerleştirilmiş ve hangi kökene ait olduklarını gösteren tabelalarla donatılmış. Söylemiştim kara mizaha dönüştü olay. Kemiklerin dekoratif düzenleri orta çağ ‘Ossuary’ geleneği ile uyumlu olması düşünülerek yapılmış. Bu gelenek ölü kemiklerinin değişik şekillerde düzenlenmesiymiş.
‘Samaritan kadını’ ‘De La Samaritaine’ çeşmesi ismiyle karşımıza çıkan kuyuyu, taş ocağı işçileri harçların yapımında kullanmışlar.
Source: catacombesparisfr
Tünelin ilerleyen kısımlarında Fransız Devrimine atıfta bulunulan bir mezar taşı da var. Yerin 20 metre altında 1.5 km böyle kafataslarına kemiklere bakarak ilerledik. Çıkışa yaklaşınca, Tutkunun Crypt'i olarak adlandırılan alanın ortasında, bir varil şekli oluşturan kafatasları ve kaval kemikleri düzenlemesini gördük. Bu varil şeklinin içinde tünelin bir destek ayağı bulunuyormuş, kirişi ortama göre dekore etmişler yani. 2 Nisan 1897'de, gece yarısı ile 02:00 arasında burada bir gece konseri düzenlenmiş. Gece geç saatlerde ve 1897’de! Biz korkudan gidemezdik! Ya da gider miydik?
Source: catacombesparisfr
Kara mizah örneği olarak hafızamıza kazındı tüm bu kemik dekorasyonlar, çıkıp temiz bir nefes alıp kendimize geldik. Değişik bir deneyimdi, biraz da ürkütücü.
Ulaşım Planı ve maliyetleri için; Paris Catacomb Ulaşım yazımızı okuyabilirsiniz.
Müzenin içindeymişçesine gezmek, sanal tur yapmak için tıklayabilirsiniz.
Kroki şeklinde haritası için tıklayabilirsiniz.
Yazan: Aylin K. I.